
Уявлення про український національний одяг пов '
язані з регіональним одягом Центральної України ( сучасна літературна мова теж
сформувалася в цьому регіоні ).
До свого “ класичного ” вигляду український
національний костюм ішов довгий час, деякі його елементи залишилися майже
незмінними ще з часів давніх слов ’ ян. Так, у спадщину від давніх слов ' ян
дістався найбільш поширений жіночий одяг - довга сорочка, підперезана поясом.
Вона прикрашена вишитими магічними орнаментами. Вишивка, між іншим, - основна
оздоба національного костюму. Вишивали переважно “ нижній ” одяг – чоловічі й
жіночі сорочки, а також деякі аксесуари ( пояси ). По візерунках вишиваної
сорочки можна “ прочитати ”, звідки вона походить ( кожен регіон мав свою
улюблену комбінацію кольорів ), стать ( наприклад, рукави жіночої сорочки були
широкими і сходилися на зап ’ ясті в рясно вишитий манжет, а в чоловічій
сорочці рукави часто були прямими ), приблизний вік її власника, а також
призначення сорочки – вона могла бути буденною, святковою, весільною.

Чоловічий національний одяг складається з сорочки,
штанів або шароварів, безрукавки ( чоловічої корсетки ), поясу, чобіт. Біла
чоловіча сорочка з віками змінила свій вигляд : із довгої, до колін, на випуск,
вона стала короткою, з вишитим коміром та манжетами на кінці рукавів ; завжди
заправляється в штани. Така сорочка має розріз посередині на грудях, із
петельками для застіжок, які робляться з шовкового шнурка або стрічки. Інколи
на сорочку надягають чоловічу корсетку, що нагадує жилетку, і підперезують
поясом. Історично вона походить від козацького піджупанника. Щодо штанів, то з
давніх - давен їх в Україні було два типи - вузькі штани та широкі шаровари.
Вузькі штани шиються до паска і застібаються на гудзики, а шаровари -
підперізуються очкуром. Кожен з цих двох типів штанів відповідає певному типові
сорочки : з вузькими штанами носять довгу сорочку на випуск, а до сорочки, що
заправляється в штани, носять шаровари. Неодмінним елементом чоловічого одягу
був також пояс - шовковий, вовняний або бавовняний, різного кольору,
прикрашений довгими китицями. Поясами підперізували не тільки шаровари, але й
верхній одяг - жупан, свиту, а іноді, й кожух. Основним взуттям чоловіків є
чорні чоботи, але в гірських мешканців були поширені так звані моршенці, або
ходаки, - шкіряна підошва, кінці якої стягнені на нозі мотузком, ликом чи
ремінцем. У лісових місцевостях плели з лика личаки. Черевики, дуже старий слов
' янський вид взуття, теж був поширений в Україні.
Взимку і чоловіки, і жінки одягалися в кожухи з
вичинених овечих шкір. На теплішу ж погоду існувало кілька варіантів верхнього
одягу : свита – одяг з цупкого вовняного матеріалу, часто пофарбована в
яскравий колір, оздоблена вишивкою чи нашиттям, ще легший кептар – у гуцулів, а
жупан – у Центральній Україні. Жупан походить від козацьких часів. Часом
замість жупана можна зустріти кунтуш – теж одяг з Х V І ст.
Доповнювали картину національного костюму головні
убори та зачіска. Чоловіча зачіска обмежувалася стрижкою : “ у кружок ”, “ до
закаблука ”, “ під скопку ” та “ під польку ”. В якості головного убора носили
капелюх, солом ’ яний бриль ( який не мав престижу як одяг бідних ), шапку або
ж кучму ( шапку з каракульчі ).
Дівчата ходили з непокритою головою, що було
ознакою дівочої честі. Втративши честь, дівчина покривала свою голову – звідси
й назва “ покритка ”. Дівочою гордістю була коса. Також до дівочого
національного костюму входить вінок, часто зі стрічками.
Заміжня жінка не завжди стригла волосся, але
завжди вкривала голову хусткою, наміткою або ж очіпком. Головний убір жінки
вважався найважливішою частиною її вбрання, тому способи, у які хустки чи
намітки зав ’ язувалися, дуже різноманітні і складні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий