Національні костюми

Уявлення про український національний одяг пов ' язані з регіональним одягом Центральної України ( сучасна літературна мова теж сформувалася в цьому регіоні ).
До свого “ класичного ” вигляду український національний костюм ішов довгий час, деякі його елементи залишилися майже незмінними ще з часів давніх слов ’ ян. Так, у спадщину від давніх слов ' ян дістався найбільш поширений жіночий одяг - довга сорочка, підперезана поясом. Вона прикрашена вишитими магічними орнаментами. Вишивка, між іншим, - основна оздоба національного костюму. Вишивали переважно “ нижній ” одяг – чоловічі й жіночі сорочки, а також деякі аксесуари ( пояси ). По візерунках вишиваної сорочки можна “ прочитати ”, звідки вона походить ( кожен регіон мав свою улюблену комбінацію кольорів ), стать ( наприклад, рукави жіночої сорочки були широкими і сходилися на зап ’ ясті в рясно вишитий манжет, а в чоловічій сорочці рукави часто були прямими ), приблизний вік її власника, а також призначення сорочки – вона могла бути буденною, святковою, весільною.

Чоловічий національний одяг складається з сорочки, штанів або шароварів, безрукавки ( чоловічої корсетки ), поясу, чобіт. Біла чоловіча сорочка з віками змінила свій вигляд : із довгої, до колін, на випуск, вона стала короткою, з вишитим коміром та манжетами на кінці рукавів ; завжди заправляється в штани. Така сорочка має розріз посередині на грудях, із петельками для застіжок, які робляться з шовкового шнурка або стрічки. Інколи на сорочку надягають чоловічу корсетку, що нагадує жилетку, і підперезують поясом. Історично вона походить від козацького піджупанника. Щодо штанів, то з давніх - давен їх в Україні було два типи - вузькі штани та широкі шаровари. Вузькі штани шиються до паска і застібаються на гудзики, а шаровари - підперізуються очкуром. Кожен з цих двох типів штанів відповідає певному типові сорочки : з вузькими штанами носять довгу сорочку на випуск, а до сорочки, що заправляється в штани, носять шаровари. Неодмінним елементом чоловічого одягу був також пояс - шовковий, вовняний або бавовняний, різного кольору, прикрашений довгими китицями. Поясами підперізували не тільки шаровари, але й верхній одяг - жупан, свиту, а іноді, й кожух. Основним взуттям чоловіків є чорні чоботи, але в гірських мешканців були поширені так звані моршенці, або ходаки, - шкіряна підошва, кінці якої стягнені на нозі мотузком, ликом чи ремінцем. У лісових місцевостях плели з лика личаки. Черевики, дуже старий слов ' янський вид взуття, теж був поширений в Україні.
Взимку і чоловіки, і жінки одягалися в кожухи з вичинених овечих шкір. На теплішу ж погоду існувало кілька варіантів верхнього одягу : свита – одяг з цупкого вовняного матеріалу, часто пофарбована в яскравий колір, оздоблена вишивкою чи нашиттям, ще легший кептар – у гуцулів, а жупан – у Центральній Україні. Жупан походить від козацьких часів. Часом замість жупана можна зустріти кунтуш – теж одяг з Х V І ст.
Доповнювали картину національного костюму головні убори та зачіска. Чоловіча зачіска обмежувалася стрижкою : “ у кружок ”, “ до закаблука ”, “ під скопку ” та “ під польку ”. В якості головного убора носили капелюх, солом ’ яний бриль ( який не мав престижу як одяг бідних ), шапку або ж кучму ( шапку з каракульчі ).
Дівчата ходили з непокритою головою, що було ознакою дівочої честі. Втративши честь, дівчина покривала свою голову – звідси й назва “ покритка ”. Дівочою гордістю була коса. Також до дівочого національного костюму входить вінок, часто зі стрічками.
Заміжня жінка не завжди стригла волосся, але завжди вкривала голову хусткою, наміткою або ж очіпком. Головний убір жінки вважався найважливішою частиною її вбрання, тому способи, у які хустки чи намітки зав ’ язувалися, дуже різноманітні і складні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий